مجتبی و میثم ویسی، دو برادر کُرد یارسان و از فعالان شناختهشده فرهنگی در کرمانشاه، در جریان یورش روز گذشته نیروهای سپاه پاسداران به روستای «قلعهکوهش» شهرستان دالاهو کشته شدند.
این دو برادر پس از شرکت در اعتراضات دیماه امسال و در پی خطر بازداشت، طی ماههای اخیر محل سکونت خود در شهرک دهرهدریژ کرمانشاه را ترک کرده و بهصورت مخفیانه زندگی میکردند.
یک منبع مطلع در گفتوگو با شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد: «صبح روز پنجشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۵، نیروهای سپاه پاسداران پس از شناسایی محل اختفای مجتبی و میثم ویسی در روستای “قلعهکوهش” شهرستان دالاهو، با اتکا به اطلاعات ارائهشده از سوی نیروهای محلی وابسته، به محل اقامت این دو برادر یورش بردند. نیروهای سپاه در جریان این عملیات، منزل محل سکونت آنان را بدون هشدار قبلی هدف تیراندازی قرار داده و مجتبی و میثم ویسی را با شلیک گلوله کشتند».
به گفته این منبع مطلع، پیکر این دو فعال فرهنگی پس از کشته شدن توسط نیروهای سپاه پاسداران از محل حمله منتقل شده و تاکنون به خانواده آنان تحویل داده نشده است.
مجتبی و میثم ویسی پس از خیزش دی ماه امسال و در پی تشدید فشارهای امنیتی و خطر بازداشت، شهرک دهرهدریژ، محل زندگی خود و یکی از کانونهای اصلی اعتراضات در حاشیه شهر کرماشان، را ترک کرده و بهصورت مخفیانه زندگی میکردند.
آنها پیشتر نیز بارها به دلیل فعالیتهای فرهنگی و حضور در اعتراضات مردمی، تحت فشار، تهدید و بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند. این دو برادر حدود یک سال پیش، همراه با چند تن دیگر از فعالان فرهنگی و ادبی، کتابخانه کُردی دهرهدریژ را راهاندازی کردند و تلاش داشتند از طریق فعالیتهای فرهنگی، هنری، ترویج کتابخوانی و برگزاری برنامههای جمعی، فضایی برای همبستگی اجتماعی و امید در میان کودکان و جوانان این منطقه محروم ایجاد کنند. دهرهدریژ منطقهای حاشیهنشین است که بخش عمده ساکنان آن را پیروان آیین یارسان تشکیل میدهند.
آنها همچنین از برگزارکنندگان جشن بزرگ نوروز ۱۴۰۴ در این شهرک بودند. مجتبی ویسی در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ به دلیل نقشداشتن در برنامهریزی برای برگزاری این مراسم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود سه هفته با قرار وثیقه آزاد شده بود. او پس از آزادی نیز بهطور مداوم تحت فشار و تهدید.نهادهای امنیتی قرار داشت.


