بیش از ۳۰۰ شهروند که در جریان اعتراضات دی ماه ۱۴۰۴ توسط نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و در ماههای گذشته به بند «امنیتی» زندان مرکزی کرمانشاه (دیزلآباد) منتقل شدهاند، همچنان در وضعیت بلاتکلیف بهسر میبرند و از ابتداییترین حقوق خود محروم هستند.
شبکه حقوق بشر کردستان در گفتوگو با شماری از شهروندانی که در جریان اعتراضات دیماه سال گذشته بازداشت شده و اکنون آزاد شدهاند، به اطلاعات تازهای درباره وضعیت زندانیان این بند امنیتی دست یافته است.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، در جریان اعتراضات دیماه بیش از ۵۰۰ شهروند که توسط نیروهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، پس از پایان دوران بازجویی در بازداشتگاههای امنیتی به این بند در زندان مرکزی کرمانشاه منتقل شدند.
این بند که در ماههای اخیر ساخته شده، حدود ۲۰ اتاق دارد و در هر اتاق ۱۲ تخت قرار داده شده است. با این حال، تعدادی از زندانیان به دلیل کمبود فضا ناچارند روی زمین بخوابند. بازداشتشدگان اعتراضات و زندانیان سیاسی محکوم در این بند از حق ملاقات با خانواده محروم هستند و تنها یک بار در هفته میتوانند یک تماس تلفنی محدود با خانوادههای خود داشته باشند. همچنین زندانیان روزانه تنها حدود نیم ساعت امکان هواخوری دارند و حمام این بند نیز فاقد آب گرم است و زندانیان ناچار به استحمام با آب سرد هستند.
بر اساس این اطلاعات، تعدادی از بازداشتشدگان با اتهامات سنگینی از جمله «محاربه» مواجه شدهاند؛ اتهامی که میتواند خطر صدور حکم اعدام را در پی داشته باشد. علیاشرف یاراحمدی و وحید قنبری از جمله شهروندانی هستند که در جریان اعتراضات دیماه در کرمانشاه بازداشت شده و کیفرخواست آنان با اتهام «محاربه» صادر شده است.
همچنین شماری از بازداشتشدگان از جمله میلاد نظری، شهرام امینیخواه، حمید حاجیویسی و میلاد صفری در جریان اعتراضات با شلیک گلولههای ساچمهای نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی زخمی شدهاند. مرتضی عزیزی و داوود اقبالی نیز بر اثر شکنجه دچار جراحات شدید شدهاند. با وجود وضعیت جسمی نامناسب، این افراد تاکنون از دسترسی به خدمات درمانی و رسیدگی پزشکی محروم ماندهاند.
بر اساس اطلاعات دریافتی، تعدادی از شهروندان سنی مذهب کُرد اهل شهرهای جوانرود و سرپلذهاب که در سالهای گذشته با اتهام «عضویت در گروههای تندرو مذهبی» بازداشت و به احکام سنگین حبس و اعدام محکوم شدهاند نیز در این بند نگهداری میشوند.
حسین پالانی جافی، محیالدین عبداللهی و نورعزیز دارابی، سه شهروند اهل سرپلذهاب، پیشتر در ارتباط با حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند. در این پرونده، حسین پالانی جافی و محیالدین عبداللهی به اتهام «محاربه» به اعدام و نورعزیز دارابی به ۲۵ سال حبس محکوم شدهاند. احکام صادرشده در دیوان عالی کشور نیز تأیید شده و این دو زندانی در معرض خطر قریبالوقوع اجرای حکم اعدام قرار دارند.
منابع مطلع همچنین از تداوم آزار و اذیت زندانیان و بازداشتشدگان توسط ماموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر دادهاند. به گفته این منابع، ماموران این دو نهاد نظامی-امنیتی بهطور مستمر به این بند مراجعه کرده و زندانیان را به بهانههای مختلف مورد شکنجه، تهدید و آزار قرار میدهند.
همچنین، بازداشتشدگان تحت فشار قرار گرفتهاند تا هویت خود را مخفی نگه دارند تا از اطلاعرسانی درباره وضعیتشان جلوگیری شود. خانوادههای زندانیان نیز در صورت اطلاعرسانی درباره وضعیت عزیزانشان با تهدید و فشار نیروهای امنیتی مواجه میشوند.