منابع مختلف در شهرهای مهاباد، سنندج و سقز در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان از فشار نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر خانواده‌های جان باختگان هواپیمای ساقط شده اوکراینی خبر داده و اعلام کردند که این نهادها جهت تحویل و خاکسپاری پیکر جان باختگان سه شرط برای خانواده‌ها تعیین کرده‌اند که اعتراض شدید این خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

به گفته این منابع، نهادهای امنیتی به این خانواده‌ها هشدار داده‌اند که تنها در صورتی پیکر فرزندان‌شان به آنها تحویل داده خواهد شد که «با آمبولانس رسمی از تهران به این شهرها منتقل شوند، تابوت‌ها با پرچم جمهوری اسلامی پوشانده شوند و در قطعه مختص شهدای جمهوری اسلامی در گورستان‌های این شهرها به خاک سپرده شوند».

یکی از این منابع در شهر مهاباد به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «آمبولانس‌های حامل پیکر ۵ تن از جان باختگان هواپیمای اوکراین صبح امروز به مهاباد رسیده و در صدد تحویل جنازه‌ها به خانواده‌ها با شروط تعیین‌شده برآمدند. اما خانواده‌ها شروط را نپذیرفتند جنازه‌ها را نه در قطعه‌ی مختص شهدای جمهوری اسلامی بلکه در باغ فردوس مهاباد به خاک سپردند».

همچنین در ویدئوهای ارسالی به شبکه حقوق بشر کردستان مشاهده می‌شود که خانواده‌ها ضمن اعتراض به مسئولین تحویل جنازه‌ها، پرچم‌های جمهوری اسلامی را از روی تابوت‌ها بر می‌دارند.

به گفته این منبع صبح امروز ۲۵ دی‌ماه پیکر «هیوا مولانی»، «کوردیا مولانی»، «اوین ارسلانی»، «فاطمه (سروه) پساوند»، «عایشه (سنور) پورقادری» در باغ فردوس مهاباد به خاک سپرده شدند. همچنین گفته می‌شود که شمار زیادی از نیروهای امنیتی جهت جلوگیری از اعتراضات مردمی در مراسم خاک‌سپاری حضور داشته‌اند.

از طرفی منابع شبکه در سنندج گزارش کرده‌اند که پیکر «ئاروین مرتب» و «آیدا فرزانه» صبح امروز به خانواده‌های آنها تحویل داده شده است. همزمان نهادهای امنیتی این خانواده‌ها را تهدید کرده‌اند که مراسم خاکسپاری فرزندان‌شان را تنها با حضور آشنایان و بستگان نزدیک خود برگزار کنند.

یک منبع دیگر در شهرستان سقز در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان ضمن تایید خبر فشارها و تعیین شرط از سوی نهادهای امنیتی برای خانواده جانباختگان، از تحویل پیکر «رزگار رحیمی» و فرزندش «ژیوان رحیمی» به خانواده آنها خبر داد.

به گفته این منبع «فریده غلامی»، همسر باردار رزگار رحیمی نیز یکی دیگر از جانباختگان این هواپیما بود، اما پیکر وی تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

همچنین شبکه حقوق بشر کردستان در خصوص صحت ادعاهای رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران مبنی بر پیشوازی خانواده‌های جان باختگان از فرماندهان نظامی سپاه پاسداران در مراسم ختم فرزندان‌شان، گفتگوهایی با چند تن از اعضای این خانواده‌ها انجام داد.

این خانواده‌ها ادعای مذکور را قویاً تکذیب کرده و اعلام کردند که نه‌تنها هیچ استقبالی از مسئولان حکومتی در مراسم ختم فرزندان‌شان صورت نگرفته است بلکه تاکنون به درخواست‌های مکرر آنها مبنی بر حضور در منزل این خانواده‌ها جهت «دلجویی» از آنها، پاسخ رد داده‌اند.

بامداد روز چهارشنبه ١٨ دی‌ماه، هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ شرکت هواپیمایی اوکراین شش دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف اصابت پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سقوط کرد. در نتیجه سقوط این هواپیما ۱۶۹ مسافر و ۹ خدمه جان خود را از دست دادند.