بامداد امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه یوسف کاکه‌ممی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه بعد از فرخواندن به نگهبانی به بهانه اعزام به خارج از زندان به مکانی نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت:“ امروز ساعت ۱۰ صبح یوسف کاکه‌ممی از بند ۱۲ جهت اعزام به خارج از زندان به نگهبانی فراخوانده شد ابتدا ماموران از هم‌بندیهای وی خواستند وسایل این زندانی سیاسی را جمع کرده و به نگهبانی تحویل بدهند اما بعدا مدیر داخله اعلام کرد انتقال وی موقت خواهد بود و بعدا به زندان بازگرداننده خواهد شد.”

به گفته این منبع، “هنوز مشخص نیست که او به زندانی دیگر تبعید شده است یا اینکه دوباره به یکی از بازداشتگاههای امنیتی شهر ارومیه منتقل شده است.”

یوسف کاکه ممی، فعال مدنی کُرد در ۲ آبان‌ماه سال ۸۶ توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی شهر بوکان بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه و اداره اطلاعات مهاباد تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

او بعد از اتمام بازجویها به زندان مهاباد منتقل شد و در بهمن ماه همانسال در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کُردستان به ۹ سال حبس محکوم شد. تابستان سال بعد از این زندانی سیاسی از زندان مهاباد به زندان مرکزی ارومیه تبعید شد.

بعد از انجام اعتصاب غذای ۳۳ روزه زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در آبانماه سال ۹۳ فشار ، تهدید و پرونده‌سازی علیه این زندانیان افزایش پیدا کرد. در راستای این فشارها روز دوشنبه ۴ اسفندماه سال ۹۳ یوسف کاکه‌ممی از بند ۱۲ زندان به بازداشتگاه مخفی سپاه در ارومیه منتقل شد و بعد از ۸ روز بازجویی که با ضرب و شتم شدید همراه بوده دوباره به زندان منتقل شد.

روز ۲۴ فروردین ماه سال ۹۴ این زندانی سیاسی به شعبه‌ی ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و پرونده جدیدی به اتهام تبلیغ علیه نظام برای وی تشکیل شده بود. همچنین روز ۲۵ فروردین‌ماه سال گذشته این زندانی سیاسی از زندان به بازداشتگاه امنیتی وزارت اطلاعات در شهر ارومیه منتقل شده و به مدت دو هفته مورد بازجویی قرار گرفته و مجددا روز یک شنبه ۷ اردیبهشت  به زندان بازگرداننده شد.
در دی‌ماه سال ۹۴ به دلیل پرونده‌سازی جدید در زندان، ایشان به اتهام نامه‌نگاری برای دفتر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ۵ سال حبس تعزیزی محکوم شد. بعد از اعتراض این زندانی سیاسی حکم به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع شده و حکم به سه سال حبس کاهش پیدا کرد.