ایوب اسدی، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان کاشمر که در هفتمین سال حبسش بسر میبرد، قرار بود با تودیع وقیقه ۲۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی اعزام شود که با مخالفت دادستانی کاشمر همراه شد و مادر وی پس از اطلاع از مخالفت با مرخصی فرزندش دچار حمله قلبی گشته و هم‌اکنون در بیمارستان همدان بستری می‌باشد.

شبکه حقوق بشر کُردستان مطلع شده است که در ماه رمضان امسال علی اکبر میدانی، دادستان کاشمر در جریان بازدید از زندان کاشمر، به ایوب اسدی قول مساعدت داده که با افزایش وثیقه‌ی ۱۸۰ملیون به ۲۵۰ میلیون تومانی می‌تواند در عید فطر به مرخصی استعلاجی اعزام شود. بعد از چند روز معاون دادستانی کاشمر با ارسال نامه‌ای به دفتر دادستانی کامیاران اعلام کرده دادستان کاشمر با مرخصی این زندانی سیاسی به شرط افزایش مقدار وثیقه موافقت کرده است.

خانواده نامبرده که ساکن یکی از روستاهای مریوان می‌باشند با مراجعه به دادگاه کامیاران مقدار ۷۰ میلیون بە وثیقه‌ی قبلی اضافه نمودند، کە با خودداری دادستان کاشمر از ارسال نامه مرخصی استعلاجی مواجە شدند. بعد از اطلاع خانواده از مخالفت با مرخصی فرزندشان علی‌رغم تودیع وثیقه دیگر، مادر این زندانی سیاسی روز بعد از عید فطر دچار حمله قبلی شده و تاکنون در بیمارستان بستری می‌باشد.

بعد از مراجعه خانواده این زندانی سیاسی به اداره اطلاعات کامیاران ،این نهاد امنیتی اعلام کرده که قضیه مرخصی از نظر آنان بلامانع است و مخالفت احتمالا از جانب دادستانی کاشمر بوده است.

هفته گذشته بعد از بازدید مجدد دادستان از زندان کاشمر، این مقام قضایی به آقای اسدی اعلام کرد که اداره اطلاعات کامیاران با درخواست مرخصی‌اش مخالفت کرده است. زندانی سیاسی مذکور نسبت به این حرکت نامقبول دادستانی و اداره اطلاعات کامیاران و بلاتکلیفی حاصله به شدت اعتراض کرده است. پیشتر در ۲۴ خردادماه سال ۹۴ نیز با موافقت دادستان کاشمر خانواده این زندانی سیاسی در دادگاه کامیاران مقدار ۱۸۰میلیون وثیقه را جهت مرخصی گرو گذاشته بودند اما آنزمان نیز به دلایل نامعلوم به مرخصی اعزام نشد.

ایوب اسدی، شهروند کُرد ساکن مریوان در ۲۵ خردادماه سال ۹۰ به همراه محمد حسین رضایی توسط نیروهای سپاه پاسداران در اطراف ”روستای بوریه‌ر” از توابع شهرستان سروآباد مورد تیراندازی مستقیم قرار گرفته که بر اثر آن هردو زخمی و بازداشت شدند و یک روستایی کشاورز نیز در نزدیکی محل مورد نظر توسط نیروهای سپاه کشته شد. در ۱۹ بهمن‌ماه سال ۹۰ نامبرده به زندان مرکزی سنندج منتقل و پس از سه بار برگزاری جسله دادگاه در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی در تاریخ ۲۷ شهریورماه سال ۹۱ به اتهام همکاری با «حزب کومله انقلابی کُردستان» حکم «۲۰ سال حبس تبعید به زندان کاشمر» در دادگاه به وی ابلاغ میگردد.بعد از اعتراض او وکیلش به حکم صادره، پرونده جهت تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شد اما جواب اعتراض تاکنون به وی رسما اعلام نشده است.

در ۲۸ فروردین ماه سال ۹۲ ایوب اسدی به اجرای احکام زندان احضار و مستقیما از زندان مرکزی سنندج به زندان کاشمر تبعید شد. و در آنجا نیزدچار عارضه دیسک کمر و آسم میگردد ، وخامت حال و عدم رسیدگی پزشکی به وی موجب شد در خردادماه سال گذشته به مدت ۲۷ روز در اعتراض به این وضعیت اقدام به اعتصاب غذا نماید.
بعد از چند ماه معطلی در شهریور ماه سال گذشته به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده و برای بیماری آسم و ناراحتی چشم چپش از دکتر متخصص مورد معاینه قرار گرفت اما اسپری آسم تجویز شده چند ماه دیرتر به وی تحویل داده شد همچنین به دلیل گم شدن نسخۀ چشم پزشک، بهداری زندان عینک غیر طبی در اختیار این زندانی سیاسی گذاشته و مشکل بینایی وی همچنان ادامه دارد.