در ادامه تشدید نظامی گری در شهرهای مختلف کردستان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعداد زیادی از نیروهای سپاه در روستاهای اطراف شهر مریوان و همچنین در ارتفاعات مرزی مناطق حفاظت شده “کوسالان” و “شاهو” واقع در شهرستان‌های سروآباد، پاوه و کامیاران، مستقر شده‌اند.
یکی از روستاییان ساکن این منطقه به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «از اوایل خرداد ماه امسال تا کنون سپاه پاسداران به بهانه حضور نیروهای احزاب اپوزیسیون کُرد اقدام به انتقال گسترده نیرو و تجهیزات نظامی به روستاهای اطراف مریوان و کوهستان‌های کوسالان و شاهو کرده است.»
به گفته این منبع مطلع، تردد هلیکوپتر و هواپیماهای شناسایی سپاه در اطراف مریوان بیشتر شده و این نیروها هر منطقه‌ایی که احتمال وجود نیروهای اپوزیسیون کُردی در آنجا وجود داشته باشد را توپ‌باران می‌کنند. اواخر خرداد ماه نیز بخشی از جنگل‌های روستای “نی” مریوان بر اثر این توپ‌باران دچار حریق شده بود.
چند شهروند دیگر که در مناطق حفاظت شده کوسالان و شاهو به شغل دامپروری مشغول هستند به شبکه حقوق بشر کردستان گفته‌اند که نیروهای سپاه پاسداران مستقر در مراکز نظامی تازه تاسیس در این مناطق روزانه و بدون هدف اقدام به تیراندازی به سمت ارتفاعات مرزی کرده و این اقدام آنها باعث ایجاد فضای رعب و وحشت برای دامپروران و کوهنوردان شده است.
یکی از این افراد همچنین می‌گوید که از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحت فشار و تهدید قرار گرفته‌اند تا تردد نیروهای وابسته به احزاب اپوزیسیون کُرد را به مراکز نظامی سپاه گزارش دهند.