مینا سلطانی مادر شهریار محمدی۱ از جان‌باختگان خیزش ژن ژیان ئازادی/ زن زندگی آزادی۲ در بوکان است. خانواده محمدی در دو سال گذشته بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شده‌اند.

بازداشت

وی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی خود در شهر بوکان استان آذربایجان غربی بازداشت شد.

حقوق متهم

بازداشت وی بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و تا کنون از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است. وی یک روز پس از بازداشت در یک تماس کوتاه تلفنی از انتقال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه خبر داده است.

وضعیت فعلی

مینا سلطانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به سر می‌برد.

توضیحات:

۱-شهریار محمدی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی بوکان با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی زخمی شد. او پس از انتقال به بیمارستان این شهر به دلیل شدت جراحات جان باخت.

۲- ژینا امینی (مهسا امینی)، زن کُرد ۲۱ ساله اهل سقز در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در یکی از خیابان‌های تهران به دلیل  پوشش خود توسط نیروهای گشت ارشاد (پلیس امنیت اخلاقی) بازداشت شد. او به فاصله چند ساعت پس از بازداشت به دلیل صدمات وارد شده به جمجمه با علائم مرگ مغزی به بیمارستان کسری تهران منتقل و سه روز بعد در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ جان باخت.

قتل حکومتی ژینا موجی از اعتراضات بی‌سابقه مردمی را به دنبال داشت که با حضور گسترده شهروندان در مراسم خاکسپاری او در آرامستان «آیچی» سقز آغاز و به فاصله کمی به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت. این اعتراضات گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران که ماه‌ها به طول انجامید و طی آن دست‌کم ۵۲۷ معترض کشته و هزاران نفر مجروح و بازداشت شدند، با شعار محوری آن «ژن ژیان ئازادی» یا «زن زندگی آزادی» شناخته می‌شود.