بامداد روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، چند تن از اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان در نزدیکی روستای مرزی «پیرانە کۆن» (پیران کهنه) شهرستان مریوان استان کردستان در کمین نیروهای سپاه پاسداران گرفتار شده و در نتیجه درگیری مابین آنها، ریبوار کریمیان، مسئول نظامی این حزب کشته شده است.

به دنبال این درگیری که به مدت چندین ساعت ادامه داشت، نیروهای سپاه پاسداران بخش‌هایی از ارتفاعات مرزی این منطقه را توپ‌باران کردند که موجب آتش‌سوزی گسترده منطقه شده و به دلیل ممانعت نیروهای سپاه از حضور فعالین محیط زیستی، این آتش‌سوزی تا کنون مهار نشده است.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، گروهی از اعضای حزب کومله زحمتکشان کردستان که پس از اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق مبنی بر خلع سلاح احزاب اپوزیسیون کُرد مستقر در اقلیم کردستان با انتقال خود به کمپ‌های پناهجویان مخالفت کرده و در مناطق مرزی شهرستان مریوان مستقر شده بودند، در ساعت ۳ بامداد روز پنج‌شنبه در کمین نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند.

در نتیجه کمین‌گذاری نیروهای سپاه، به مدت چندین ساعت درگیری شدیدی مابین اعضای کومله و این نیروها به وقوع پیوست و ریبوار کریمیان، عضو کمیته مرکزی و مسئول نظامی حزب کومله زحمتکشان کردستان، جان باخته و جسد وی توسط سپاه پاسداران به سردخانه بیمارستان بوعلی مریوان منتقل شده است.

نیروهای سپاه پاسداران از صبح تا حوالی ظهر اقدام به توپ‌باران ارتفاعات این منطقه مرزی کردند که آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها را بە دنبال داشت و به دلیل ممانعت سپاه پاسداران از ورود فعالان محیط زیست و اعضای انجمن سبز چیا، این آتس‌سوزی تا کنون نیز ادامه دارد.

به دنبال این درگیری، شهر مریوان و روستاهای اطراف محل درگیری به شدت میلیتاریزه شده و جو امنیتی بر منطقه حکم‌فرما شده است.
حزب کومله زحمتکشان کردستان با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن ریبوار کریمیان را تایید کرده است و کانال‌های سپاه پاسداران نیز تصاویری از پیکر وی را منتشر کرده‌اند.

ریبوار کریمیان