حمید حسین‌نژاد حیدرانلو، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای «سگریک» چالدران استان آذربایجان غربی, در اواخر تیر سال‌جاری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به ریاست قاضی نجف‌زاده به اتهام «بغی» ‌از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به اعدام محکوم شده است.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان در خصوص پرونده این زندانی سیاسی اعلام کرد: «این شهروند در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ به همراه چند شهروند دیگر اهل افغانستان در مرز چالدران توسط نیروهای مرزبانی بازداشت و به بازداشتگاه مرزبانی در چالدران منتقل شد. او به مدت چند ساعت در این بازداشتگاه مورد بازجویی قرار گرفت و سپس قرار بازداشت وی به قرار وثیقه تبدیل شد، اما به بهانه صدور حکم جلب به درخواست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، وثیقه صادره مورد پذیرش قرار نگرفت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.»

به گفته این منبع، وی به مدت ۱۱ ماه و ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات نگهداری و برای انجام اعترافات اجباری مبنی بر شرکت در درگیری مسلحانه نیروهای حزب کارگران کردستان با نیروهای مرزبانی که به کشته شدن ۸ نیروی مرزبانی منجر شده بود، مورد شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته است: «به مدت ۸ ماه برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه شدید بازجویان امنیتی و حتی شخصی به اسم استیری که بازپرسی پرونده را به عهده داشت، قرار گرفت. وی تحت شکنجه‌های شدید مجبور به اعتراف اجباری شده و در حالی که سواد کافی نداشت، به اجبار وادار به امضای برگه‌هایی شد که بازجویان امنیتی از قبل آماده کرده بودند. او در مدت ۱۱ ماه و ۱۰ روزی که در بازداشتگاه اداره اطلاعات بود، پس از ۸ ماه تنها دو بار موفق به تماس تلفنی کوتاه با خانوادەاش شد و در این مدت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بود.»

این منبع در ادامه افزود که این شهروند در زمان برگزاری جلسه بازپرسی و دادگاه تمام اتهام‌ها را رد و اعلام کرده که در زمان نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات به دلیل شکنجه مجبور به انجام اعترافات اجباری علیه خود شده است: «آقای حسین‌نژاد حیدرانلو در حالی که به دلیل مخالفت وزارت اطلاعات از حق داشتن وکیل تعیینی محروم شده بود، در تمام مراحل بازپرسی و همچنین در جلسه دادگاه که در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه برگزار شد، کلیه اتهام‌ها را رد و اعترافات خود را تحت شکنجه اعلام کرده بود. اما دادگاه بدون در نظر گرفتن دفاعیات وی و علیرغم این که با ارائه مدارک مستند اعلام کرده بود که در روز درگیری نیروهای مرزبانی و حزب کارگران کردستان به همراه خانواده‌اش به ترکیه سفر کرده بود، قاضی نجف‌زاده وی را به اتهام «بغی»‌ از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به اعدام محکوم کرد.»

گفته می‌شود که وزارت اطلاعات در پرونده‌سازی انجام شده علیه این زندانی سیاسی، بدون ارائه هرگونه مدرک محکمەپسند اعلام کرده که با توجه به این که برادر همسرش، مصطفی نوری، در سال ۱۳۹۴ در حین کاسبکاری در مناطق مرزی چالدران در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شده است، وی از نیروهای مرزبانی کینه داشته و بر همین اساس در درگیری نیروهای مرزبانی و نیروهای حزب کارگران کردستان اقدام به همکاری با نیروهای این حزب نموده است. قاضی نجف‌زاده نیز بدون توجه به دفاعیات وی در یک دادگاه چند دقیقەای با استناد به «علم قاضی» اقدام به صدور حکم اعدام کرده است.

این زندانی سیاسی که هم‌اکنون در بند پذیرش ۲ زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد، به حکم صادرە اعتراض کرده و پرونده وی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

حمید حسین‌نژاد حیدرانلو، متولد ۱۳۶۴، پدر ۳ فرزند و اهل روستای «سگریک» چالدران استان آذربایجان غربی است و در چند سال گذشته به سوخت‌بری و کاسبکاری مرزی مشغول بوده است.