بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به حبس ابد پس از تحمل ۱۴ سال حبس روز گذشته با تامین وثیقه به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

اعزام این زندانی سیاسی به مرخصی استعلاجی در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر به دلیل بیماری حبیب‌الله لطیفی، وکیل و خانواده وی بارها خواستار استفاده او از حق مرخصی استعلاجی شده بودند اما هر بار نهادهای امنیتی و مراجع قضایی با این درخواست مخالفت کرده بودند.

عدم موافقت با حق مرخصی استعلاجی این زندانی سیاسی طی سال‌های اخیر باعث تشدید بیماری‌های او شده است و نهایتا با وخامت وضعیت سلامتی او در زندان و با پیگیری‌های مکرر وکیل و خانواده، دادگاه انقلاب اسلامی سنندج با اعزام او به مرخصی استعلاجی موافقت کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در گزارشی در مورد وضعیت سلامتی حبیب‌الله لطیفی در زندان سنندج نوشته بود: «در پی انجام معاینات و آزمایشات پزشکی متعدد، پزشک رسمی زندان سنندج رسما اعلام کرده کە حبیب‌الله لطیفی بە بیماری “گوارشی سندروم رودە تحریک‌پذیر و همچنین اختلال روانپزشکی موسوم بە افسردگی” مبتلا است و با توجە بە «ماهیت صعب‌العلاج بودن این بیماری‌ها و جهت جلوگیری از تشدید بیماری» نیاز بە نگهداری در محیطی آرام و دور از استرس دارد.»

حبیب‌الله لطیفی، فعال سیاسی و دانشجوی مهندسی صنایع، آبان ماه ۱۳۸۶ در سنندج بازداشت و بە اتهام «اقدام علیە امنیت ملی» بە اعدام محکوم شد. در سال‌های گذشتە چند بار تاریخ اجرای حکم اعدام وی تعیین اما با واکنش خانواده و وکیل و همچنین اعتراض مردم سنندج متوقف شد. در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸، شهروندان سنندجی در مقابل زندان این شهر تجمع کردند و همین امر مانع از اجرای حکم شد. نهایتا پس از گذشت حدود ١٠ سال و با تلاش‌های خانواده و وکیل، حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی با یک درجە تخفیف بە حبس ابد تبدیل شد.