بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، امروز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد، سعدا خدیرزاده، شهروند بازداشت شده اهل پیرانشهر در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌اش و فشار نهادهای امنیتی در بند زنان زندان مرکزی ارومیه با حلق‌آویز کردن اقدام به خودکشی کرد. وی به همراه فرزند نوزادش به بهداری زندان انتقال یافته‌اند و وضعیت جسمی و روحی او نامناسب گزارش شده است.

گفته می‌شود این شهروند بازداشت شده قبل از اقدام به خودکشی به فرزند نوزادش قرص خورانده است اما این موضوع از سوی منابع شبکه حقوق بشر کردستان تاکنون تایید نشده است.

سعدا خدیرزاده در تاریخ ۱ تیر سال‌جاری پس از انجام عمل سزارین و تولد نوزادش بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شد. ماموران زندان در زمان بستری شدن وی در بیمارستان اقدام به بستن دست و پای وی به تخت کرده بودند که اعتراض کادر درمانی بیمارستان را در پی داشته بود.

وی اردیبهشت ماه سال‌جاری در اعتراض به ادامه وضعیت بلاتکلیف خود در زندان ارومیه به مدت ۱۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود. وی به دلیل قول مساعد مسئولان زندان مبنی بر آزادی موقت با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داده بود اما تاکنون به دلایل نامعلوم دادگاه مهاباد از آزادی موقت وی خودداری کرده است.

این شهروند در زمان بارداری از بیماری‌های کلیوی، قلبی و دیسک کمر هم رنج می‌برد و در این مدت از مراقبت‌های پزشکی تخصصی محروم شده است.

سعدا خدیرزاده در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در شهر پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یک بازداشتگاه امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی پس از ۱۲ روز بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل و هم‌اکنون در بند زنان این زندان به‌سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سعدا خدیرزاده از زمان بازداشت هرگز اجازه دسترسی به وکیل را نداشته است. بازداشت وی مغایر معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی خودسرانه محسوب می‌شود زیرا وی بدون اطلاع از دلایل بازداشت برای مدت طولانی تحت بازداشت موقت قرار گرفته و از دسترسی به وکیل محروم شده است.

در بند زنان زندان مرکزی ارومیه ۴ اتاق مجزا با ۳۶ تخت وجود دارد که هم‌اکنون در هر اتاق دست‌کم ۴۰ زندانی نگهداری می‌شوند. با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید، زندانیان زن حدود ۲۲ ساعت از روز در این اتاق‌ها که دارای مساحت کوچک با تراکم بالای جمعیت و فاقد دستگاه تهویه هوا هستند نگهداری می‌شوند.

اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.