صیاد درویشی، برادر فرجاد درویشی از جان‌باختگان خیزش ژن ژیان ئازادی/ زن زندگی آزادی در ارومیه برای اجرای حکم ۸ ماه حبس روانه زندان مرکزی این شهر شد.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در چند روز گذشته وی پس از احضار به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه برای اجرای حکم ۸ ماه حبس تعزیری روانه زندان مرکزی این شهر شد.

وی در ماه‌های گذشته از سوی یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

صیاد درویشی در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ در یکی از خیابان‌های ارومیه توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به یک بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.

وی به مدت حدود ۲ ماه در این بازداشتگاه امنیتی برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه جسمی و روانی قرار گرفت و پس از آن به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. وی در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۲ با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد.

وی در زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل، ملاقات و تماس با خانواده محروم بوده است.

فرجاد درویشی، شهروند ۲۳ کُرد اهل روستای «بالو» ارومیه در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی در شهرک ولیعصر این شهر در اثر تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی جان باخت.

نهادهای امنیتی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با حضور گسترده در روستای «بالو» ارومیه از برگزاری اولین سالگرد جان‌باختن فرجاد درویشی ممناعت به عمل آورده و اعضای خانواده وی را تهدید به بازداشت کرده بودند.